IEDEREEN HOORT ERBIJ!
Op basisschool Franciscus willen we dat iedereen zich veilig, gewaardeerd, geaccepteerd en gerespecteerd voelt. Samen leren, samen werken, samen spelen is loopt als een rode draad door ons onderwijs. We leren van, door en met elkaar.
Samen bouwen wij aan de volgende kernwaarden:
(MEDE) EIGENAARSCHAP
We stimuleren zelfstandigheid op onze school. Onze kinderen worden in toenemende mate meer eigenaar van hun ontwikkelproces door hen zelf meer regie te geven in hun leren. Hierdoor groeit de betrokkenheid en motivatie. We werken doelgericht, leerlingen stellen met behulp van de leerkracht hun eigen ontwikkeldoel, plannen (deels) zelf hun schooltaken en maken hun ontwikkelingen zichtbaar. Door niet alleen te focussen op resultaten, maar vooral op het proces zelf, leren onze kinderen reflecteren op hun werk en sturen ze hun eigen leerproces bij.
VERBINDING
We geven onderwijs vanuit onderlinge verbondenheid en gezamenlijke verantwoordelijkheid. Wij geven onderwijs binnen units, waar kinderen met en van elkaar leren. Maar ook leerkrachten en onderwijsondersteuners werken nauw binnen de unit met elkaar samen. Samen staan we sterk: kinderen, ouders en school doen het samen. Een voorwaarde voor de ontwikkeling van het kind is een goede samenwerking tussen school en ouders. Zo zorgen we er samen voor dat ieder kind het beste uit zichzelf kan halen.
We zoeken ook de verbinding met ieders eigen kwaliteiten en talenten. Verbinding tussen ontdekken van nieuwe dingen, zichzelf ontdekken en ontdekken van de eigen kwaliteiten. Zo ontwikkelen ze hun eigen identiteit; wie ben ik, wie wil ik zijn met mijn eigen unieke mogelijkheden en kwaliteiten.
RESPECT
- Respect om wie je bent en wat je doet -.
Wij streven ernaar dat ieder kind met plezier naar school gaat, zich gewaardeerd, gerespecteerd en veilig voelt. Dit vormt de basis om tot leren te komen. Respect betekent voor ons dat wij waardering voor de ander hebben en rekening houden met de ander. Iedereen moet zich veilig voelen, een school waar je mag zijn wie je bent en worden wie je wilt zijn. zichzelf kunnen zijn en ruimte krijgen om zich te ontwikkelen.
TOEKOMSTGERICHT
Wij kijken verder, naar de brede ontwikkeling van het kind. Ons streven is dat kinderen aan het eind van hun basisschoolperiode zichzelf durven te zijn, zich bewust zijn van hun kwaliteiten. Dat ze zowel individueel als samen kunnen werken, beschikken over een rijke kennisbasis en oplossingsgericht kunnen denken. Dat ze nieuwsgierig en onderzoekend zijn. Naast kritisch leren denken en een ontdekkende en onderzoekende houding, horen hier ook digitale vaardigheden, burgerschap, wetenschap en technologie, creativiteit, Engelse taal en sport bij.
De kinderen hebben een actieve rol in de les en gaan zelf op zoek naar oplossingen en antwoorden. Interessante thema’s waarbij leren meer wordt dan invuloefeningen, leren zichtbaar maken. Zelf nadenken over wat ze willen onderzoeken, leren, hierover presentaties geven, videofilmpjes maken, kortom creatief denken en doen.