Missie en Visie

Missie 

 
Op basisschool Franciscus werken we vanuit onze slogan 'bouwen aan de basis, gericht op de toekomst' en kernwaarden 'respect, balans, toekomstgericht, verbinding en eigenaarschap', hierbij uitgaande van "eerst het kind, dan de leerling".  
  
De kernwaarden hebben een directe relatie met het onderwijskundig profiel van onze school, waarbij een veilig schoolklimaat, de basisvaardigheden op maat, oriëntatie op jezelf en de wereld en zelfverantwoordelijkheid de pijlers betreffen waarop ons onderwijs gestoeld is. In ons schoolklimaat voelen kinderen zich veilig en gezien. Kinderen ontplooien zich optimaal in een omgeving waarin vertrouwen, openheid en saamhorigheid gewaarborgd is. De school draagt zorg voor een rustig leerklimaat door het bieden van duidelijke regels en structuur. Van belang is dat zowel team als leerlingen, ouders en externe partners op een respectvolle manier deze omgeving ondersteunen. 
 

Visie

 

Onze visie op identiteit 

De leerstof, vaardigheden en houdingen die op onze school worden overgedragen, staan ten dienste van deze persoonlijkheidsvorming.  
De school stelt het kind in de gelegenheid om zich naar eigen aard en aanleg zo volledig mogelijk te ontwikkelen op het sociaal-emotionele, cognitieve, creatieve, motorische en zintuiglijke vlak.  
 

Onze visie op sociale veiligheid 

Een veilige school is een school…  
waar medewerkers voortdurend serieus aandacht besteden aan het realiseren van een veilig schoolklimaat én aan het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag.  
die kritisch naar zichzelf blijft kijken, en ervoor zorgt dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. Waarbij dit alles gebeurt in een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers en ouders aan het denken worden gezet over hun houding en handelen en in een cultuur waarin iedereen hier open over kan praten.  
 

Onze visie op leren 

- De school werkt effectief en opbrengstgericht. 
- Wij spelen in op verschillen tussen kinderen en komen maximaal (binnen onze mogelijkheden) tegemoet aan de drie basisbehoeften van kinderen: geloof in  eigen kunnen (competentie), de drang zelfstandig te willen handelen (autonomie) en de behoefte aan waardering van anderen (relatie).  
 

Onze visie op de 21-ste eeuwse vaardigheden  

Wij leren de kinderen bewust te worden van zichzelf, opdat zij beseffen dat zij zelf keuzes kunnen en moeten maken en invloed kunnen uitoefenen op het verloop van hun leven. Om dat waar te kunnen maken, streven wij naar een krachtige leeromgeving, waarin kinderen uitgedaagd worden, leren van en met elkaar en leren in een passende zelfstandigheid te werken. 
 

Onze visie op ‘goed’ en excellent 

Wij richten ons niet alleen op het eindresultaat, niet alleen op product maar vooral ook op het proces. Door de nieuwe werkwijze 'Leidinggeven aan onderwijskwaliteit' (planmatig, systematisch en cyclisch) streven we naar een krachtig effect op alle professionals om het onderwijs voortdurend te evalueren en verbeteren. Dit inspireert de professionals om hun eigen kunnen te omarmen en bewust te worden van hun impact op het behalen van doelen. Een nieuwe mindset groeit! 
 

Onze visie op levensbeschouwelijke identiteit 

Onze school is van oorsprong een basisschool met een katholiek identiteit, met ruimte voor mensen met andere geloofsopvattingen. We vinden het belangrijk dat leerlingen op een goede wijze met elkaar omgaan en dat ze respect hebben voor de mening en visie van anderen. 
   

Onze visie op sociale en maatschappelijke ontwikkeling 

Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Onze kinderen willen we opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. 
 

Onze visie op burgerschap 

Burgerschapsonderwijs op onze basisschool speelt een cruciale rol bij het voorbereiden van kinderen op actief en verantwoordelijk burgerschap in de samenleving. Het richt zich op het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om als democratische en sociaal betrokken burgers te functioneren. Enkele belangrijke aspecten van burgerschapsonderwijs op onze basisschool zijn democratische waarden en normen, sociale en interculturele competenties, actief burgerschap, identiteit en cultuur, mensenrechten en duurzaamheid en kritisch denken en mediawijsheid. Burgerschapsonderwijs op onze basisschool wordt vaak geïntegreerd in verschillende vakken en activiteiten, zoals sociale studies, taalonderwijs, projectmatig leren en buitenschoolse activiteiten. Door een holistische (de volledige mens) benadering te volgen, kunnen we een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van jonge burgers die actief bijdragen aan een rechtvaardige, democratische en inclusieve samenleving. 
 

Onze visie op digitaal geletterdheid 

Vanaf schooljaar 2025-2026 beschrijven we hier onze visie op dit gebied.